Social Icons

Friday, 17 June 2011

huhu... Akh, i love u.

wei! apa ni akhi....? smalam buat ceramah bukan main hebat...! tadi baru ja ana nampak ntm lepak ngan pompuan di cc... ni entah sda solat asar ka belum lagi ni...?!
Haziq cuma menundukkan kepalanya ditengking khalayak ramai oleh Syam.
"akh... sebenarnya..." 
"aaahhh! dah la ntm... piiirah... pandai ckap orang, lain kali cermin dulu diri sebelum buat ceramah...! ana ingat lg. dulu ntm baaanyak bom ana bab2 pergaulan lelaki dan pmpuan! ntm ndak malu ka! ntm ndak fikir ka semua tu...! jangan ingat ntm tu baik sangat! sedar la diri tu sikit wei!" Haziq cuma mampu menghembus nafas panjang mendengar kata-kata Syam, mukanya terasa suam kemerahan menahan malu ditengking di khalayak ramai.. tanpa bicara panjang, Haziq mengangkat kakinya meninggalkan Syam...
                                                                           ***
seusai haziq solat asar, zikir mathurat mula menjadi pendamping pmbasah lidahnya...dengan perasaan yang saaangat berat dipaksa juga utk berzikir pada Allah... perlahan-lahan hatinya terubat...
"assalamualaikum, lambat solat asar ari ni akhi...? ikhwah da ready gerak pi riadah ni... jom..."
 akhi mus menyapanya, suara yang mampu melembutkan hati dengan intonasi memujuk membuatkan semua ikhwah berasa senang dengannya...
"walaikumsalam... akhi..." haziq yang tdak dapat menahan kesedihannya lagi terus memeluk ikhwahnya itu... 
"kenapa ni akh..."
"...isk3.." tidak semena-mena air mata membanjiri pipi haziq. " ndakda apa-apa akh, ana rindu ngan ntm..."
"ish... budak ni, jatuh la standard ana lau camni... silap-silap kita kena label gay nanti... he..ndakpa lau kena bilang gay pun ngan ntm jga... ana ok jak...."
"wui...! ntm ni..." haziq mencelah dengan muka menyampah manja.
begitulah akh mus, sentiasa ingin mengubati mood ikhwah-ikhwahnya...
"akh, ana rasa macam ndak mau riadah la petang ni..." mus mengambil peluang mengorek masalah haziq, dia dapat lihat dari raut wajahnya yang masam.
~" MUS! JOM RIAAADAH...! " akh zuber teriak memanggilnya dari luar masjid.
"astaghfirullah... budak ni, Weeeii...! NI MASJID LA... MANA BLEH TERIAK SUKA-SUKA ATIIII..! ...eh...."
Mus menahan malu sambil senyum-senyum kambing mnanggukkan kepala kepada pelajar-pelajar di situ...
"apala ntm ni akh..." senyuman mula terukir di wajah manis akh haziq.
"oh ya... macam mana ngan masalah ari tu...? Ain da ok...?" tanya mus.
haziq menghela nafas panjang... "alhmdulillah, masalah tu da setel... Ain sudah boleh menerima kenyataan. ana sudah minta dia berterus terang dengan sahabat-sahabat lain, gambar-gambar syam pun dia dah serahkan pada ana..."
 "alhamdulillah... ana ingatkan masalah ni ndakkan setel sampai bila-bila... betul la Allah akan menunjukkan jalan penyelesaian pada hamba-hambaNya yang ikhlas...[29:69], mudah-mudahan akh syam dilindungi dari segala fitnah..." haziq mengambil sampul berwarna kuning dari poketnya yang dilipat kemas dan menyerahkan kepada mus.
"jazakallah khairan akhi, moga Allah membalas jasa ntm sebaiknya... masalah syam kan dah setel, napa ntm nmpak mcam ayam berak kapur jak tadi..."
sudah lumrahnya, haziq tidak mahu masalahnya memberatkan ikhwah-ikhwah yang lain. dia menyimpan perkara sedih untuk dirinya sendiri, dan perkara gembira untuk semua orang. itulah prinsipnya dari sekolah rendah lagi.

"ndakda la manada ana sedih... jom turun riadah, ana p tukar baju dulu... jumpa d padang k..."
"okla okla... ndakmau bagitau ana a... ndakpala yang pnting ntm happy..."
                                                                        
                                                                                 ***

                                                                     
~Allahuakbar Allahuakbar..... Allahuakbar Allahuakbar..... 
azan maghrib mulai berkumandang memecahkan keheningan senja hari itu. Pelajar berduyun-duyun bergerak ke masjid seperti semut yang keluar dari lubang masing-masing (cuma bezanya dorang ndak berbaris la..) "assalamualaikumwarahmatullah....assalamualaikumwarahmatullah...." ...subhanallah walhamdulillah walailahaillallahwallahuakbar... keindahan zikir puji-pujian kepada Rabbilalamin mula beralun... walaupun ada ramai orang mengatakan amalan berzikir beramai-ramai itu bid'ah, bagi orang-orang yang sangat mendambakan pahala dan redhaNya tetap mngamalkannya. lagi pula tidak ada salahnya...
                                                                        
                                                                           ***

setelah solat sunat ba'diah maghrib, mesej mula mengetuk hp nokia 3310 milik Syam, datang dari orang yang tidak dikenali 
"assalamualaikum, maafkan saya syam. saya tahu kamu sudah berubah kepada yang lebih baik, gambar-gambar kamu pun sudah saya deleat yg ada, sy serahkan pada haziq... dia sudah terangkan segalanya pada saya. kamu tidak bersalah,saya sudah terangkan pada kwan2 len. semoga Allah sentiasa bersama org2 yg sbar. sy xkan kacau kmu lg. doakan jga utk sy mndpat hidayah sperti kmu -ain."

~astaghfirullahalazim... ya Allah apa yang telah aku buat ni, dia ikhwahku... mengapa aku lakukannya seperti ini. air mata mula terpancar, berkaca-kaca mata syam, dia membersihkan namaku tapi aku malukannya di depan orang... Allahuakbar... apa aku dah buat ni... - syam sesal yang teramat sangat.

                                                                           ***
waktu rehat, masa inilah yang ditunggu ikhwah-ikhwah untuk menunaikan solat sunat dhuha. sudah menjadi kelaziman untuk melengkapkan mutabaah mereka.
"haziq... aaa.... aaa..afwan akhi..." 
"huh..!" haziq saja-saja buat muka blur...
"ana da tau... mus pun da bagi gambar-gambar ana dari ain, ana besalah akh... ana ndak selidik pun apa-apa. bila ana nampak ntm duduk berdua ngan ain, darah ana bgelegak..."
haziq tersenyum.. "akh, apa yang berlalu biarkan la berlalu... ana da lupakan da pun... ana cintakan ntm kerana Allah, atas dasar ikatan yang terlalu kuat ini membuatkan hal-hal sekecil ini tidak mampu mencalarkan ukhwah kita. lagipun ana sibuk dengan urusan dakwah yang lain, sampai ndak sempat fikir benda ni... lagipun ntm saudara ana, ana ndak sanggup melihat maruah ntm dipijak-pijak.... hehe, tpkan lbih afdalnya lau ntm belanja ana mkan... huhu."
"llaaaaaagi afdal lau blanja ikhwah-ikhwah lain sekali haha..." mus mnyapuk, dan ditemani ikhwah-ikhwah lain...
"tapikan akh, gambar yang ntm suap mkanan p mulut ain tu cntik gak la..." ujar zuber...
"aaaaahhh...." celah haziq, zuber terus berlari dikejar haziq... "aaannnaaa maaiiiin-maaaiiinn saajaaa, aaafwaaan...! da la tu jangan kejar lg, penaaat ni..." teriak zuber, tp haziq tidak endahkan dan terus mengejarnya sambil tersenyum.
mata syam mula berkaca-kaca..." Ya Allah, indahnya sahabat-sahabat yang Kau hantarkan kepadaku... ini semua ujianMu, biarla lain kali aku lagi bersusah payah untuk mereka ini Ya Allah..."
begitulah suasana ikhwah di sana, adapun masalah sebesar gunung pasti dapat diselesaikan, walaupun bilangan mereka sedikit... tapi kecintaan satu sama lain mereka mampu membenamkan masalah setinggi gunung kinabalu... 
"truuuuuut truuut." hp haziq berbunyi, 
"one message recieved !" 
"open...."

"huhu... akh, i love u. lillahitaala"




4 comments:

idris said...

akh = saudara
akhi = saudaraku
afwan = maaf
mutabaah = disiplin amalan2 sunat yg ditugaskan sepanjang minggu.

faizulosman said...

cayalah ko bole wat cerpen... ko tulis sndirikan??

idris said...

huhu... skiranya baik.. confirm dari Allah...

faizulosman said...

alhamdulillah..