Social Icons

Saturday 3 September 2011

short en3 just 4 them!

Assalamualaikum... w.b.t. 


~ (jgan jawab kuat2 dpan skrin... nnti org bilang gila...)


Dakwah is a duty call,
A call from The Rabb, Ar-Rahim....
kalo org putih bilang first of All,
Ana bilang Bismillahirahmanirahieem... 


cheeeewah! ha ha! pantun dijual ni... beli3!


entri kali ni very the personal. untuk ikhwah sahaja. (cheh kalau bkan utk umum buat apa post? minta pujik!)


Akhi. kali ini ana menulis bukan sebagai akhi Idris. melainkan sebagai manusia biasa yg diberikan nama Idris bin Hasyin. entri kali ni khas untuk ikhwah sabah... tmaaasuklah yg di ums, matrik mahupun bukan diantaranya. (yg pnting sabah la)...


akhi, title 'akh' yg ada pada ntm jangan sekali2 siakan. why? sbb tdak smua yg mmpu memikulnya. itu harta yang lbih berharga dari ratusan timbunan emas. ia juga simbol tanggungjawab ntm sbgai khalifah.


"... Gambaran operasionalnya secara ringkas adalah setiap 'akh' (aktivis dakwah) hendaknya berusaha, dengan dakwah fardhiyah, memasukkan kawan baru ke dalam jalan dakwah dalam batas masa tertentu. seorang 'akh' harus benar-benar berkonsentrasi dalam projek ini, berazam untuk melaksanakannya, dan mencurahkan segala kemampuannya ..." - Mustafa Masyhur.


jadi akhi, walaupun ntm tegur ana untuk hanya memanggil ntm dgan nama sahaja tanpa 'akhi' , ana ttp akan panggil 'akhi' sblum nama ntm. sbb ini sebagai tanda penghormatan ana pda ntm. makanya. gelaran akhi ini jangan dipandang ringan. kalau bleh edit skit i.c..., letak 'Akh' depan nama. heee...


akhi, kalau saja boleh diterjemahkan berapa bersyukur dan gembiranya ana dapat teman sperti ntm semua, pasti ana ekspresikan. tapi ia di luar kmampuan ana. Alhamdulillah... Allah pertemukan ana dengan manusia2 sperti ntm.... dan sekiranya hari ini, minit ini, dan saat ini ana menjadi seperti sekarang. tiada lain... asbabnya adalah ntm.


kerana ntm :
  • ana mengenal apa itu pengorbanan
  • ana faham apa dipanggil menjaga hubungan dgan Allah
  • ana belajar untuk mencintai lelaki bukan mahram (huh? macam pelik ja..)
  • ana mula mengerti erti kata 'dakwah'
  • dan teristimewa sekali, ana tahu jalan untuk menjadi 'muslim'
akhi. ana akan pergi jauh... jauh dari ntm. banyak yg dikhuatirkan tapi semua dikuatkan juga.... Allah tahu kemampuan ana... sure Dia x bagi lbih2...


banyak dapatan sepanjang kita bersama. pengalaman ditarbiyah dari MRSM dengan murobi 'jambang' tegas. akhi Joseph At-Tawaui paling bermakna, kerana dia yg bawa ana bersama ntm... disambung ke Matrik dgan murobi 'emsem' rileks. Akhi Ismail... dan insya Allah pengembaraan ana akan disambung ke next stage.
my new playground


jadi akhi, pesanan ana untuk yg muda dari ana...
  1. jgan lupakan ana dalam doa tahajud ntm. kalau x doakan kesihatan ana pun xpa. tpi tlg doakan agar bila Allah memanggil ana, ana pulang dalam keadaan beriman dan sudah bersiap sedia untuk menjawab semua amanah dan tggungjawab ana.
  2. jgan terlalu banyak kontek ngan akhwat... ni pesan akhi Zikri. penting3! baca ni...  (huhu... ana pun tekena gak)
  3. matanglah. huhu... biarpun ramai antara ntm mengatakan ana blum matang... ana redha...(T_T). tapi akhi, kematangan kita bukan di situ... tapi ada pada cara kita bersikap pada dakwah. yes! kalau serius?, kita serius... kalau main? kita main....! 
  4. ada beza pandai dengan pandai2... so jgan pandai2. dun wori 2 say "afwan, ana tak tahu... nnti ana tlg cek...." itu labih baik dari kita sesatkan org...
  5. bukan kita saja buat kerja begini... ada raaaaamai lagi, dan dorg lebih hebat... cuma kita dengan cara kita begini. so apa sikap kita? 2:148 le...
  6. jangan takut untuk bekorban... kita menjual... 9:111. kuatkan diri... biar macam mana pun... usahakan utk attend program!! sbb siapa lagi mo attend kalo bukan kita... lainla kalau kperluan syari'e.
last but not least... 


doakan ana utk segera MATANG heee.... dan ingat akh... 
Dakwah ini sudah cukup berat... jadi jaaaaaaangan beratkan lagi... 
dan jangan besedih. berseronoklah dalam berdakwah...
sebab tujuan dakwah ini bukan untuk menyusahkan...



heeee... 
salam cinta dari ikhwahmu
yg sesat di keningau sendirian.
Idris bin Hasyin...
47:7

4 comments:

Hadi Muslim said...

Salam UkhwahFillah..Ikhwah yg ku cintai Kerana Allah SWT..
Ana sangat terharu n teruja dengan luahan hati yang ana yakin ikhlas dari hati seorang daei yg saling mencintai kernaNya..Moga Allah memudahkan urusan antm di sana..

Akhi..idik tu pada ogi kik..jadi marikik sibawa dakwahi keluarga tak..mega mopa anak2 ogi dek nessengi Islam..jadi idik mie bawang kapang kasik,,yekding bantui..
ajak mallupaikik okko sabah ee..ko lisu matuk..padang ngi..yekdingi siruntuk..

_selamat Hari Raya Akhi..Maaf Segalanya_

Dr. Mohamad Khir Bin Johari said...

apa ni? curhat ka?

Walid Hafizul said...

Salam akhi...

terharu baca entry anta ni! All-out utk dakwah di ukm ya akh, semoga sentiasa dapat bantuan Allah.

err...kalau rusdi sudah speaking...ana hanya mampu tersenyum dengan penuh tanda tanya

idris bin hasyin said...

akhi Hadi Muslim : pergh... truja ana bca komen ntm... nnti akh, kta buat liqo full bugis k... antum mngisi... yeaaaah!!! ~ ksian ikhwah lain ndak paham komen ntm... haha...

akhi Khir :heee... curhat tu apa akh?

akhi abu dzar : i.A akh... ana mohon doanya aja dong... mmg akh rusdi tu... kalo speaking bugis, diala nomor 1 itu...